Charakteristika dobrého opatrovateľa

shutterstock_790395226.jpg

Dobrý opatrovateľ by mal mať nasledujúce vlastnosti

Nesebeckosť - Dobrý opatrovateľ dá potreby klienta vždy na prvé miesto. Hlavnou myšlienkou by malo byť pomôcť človeku v každej situácii. Zároveň je potrebné myslieť aj sám na seba, svoj odpočinok a aktivity, aby sme sa nabili pozitívnou energiou a nevyčerpali sa. Nájsť správny pomer medzi klientovými a vlastnými potrebami je jedným zo základných a najdôležitejších umení práce dobrého opatrovateľa.

Trpezlivosť – Komunikácia vo všeobecnosti je pri práci s ľuďmi veľmi dôležitá, ešte náročnejšia je so staršími, chorými či postihnutými ľuďmi. To si vyžaduje profesionálny, trpezlivý a láskavý prístup.   Niektoré úlohy a práca s klientmi môže preto trvať dlhšie, ale dobrý opatrovateľ by to mal zvládnuť s úsmevom na tvári. 

Počúvanie a pozorovanie - Klienti majú niekedy problém verbálne prejaviť svoje pocity a bolesti. Dobrý opatrovateľ musí byť v prvom rade schopný počúvať svojho klienta. Veľmi dôležité je venovať pozornosť aj neverbálnym prejavom komunikácie, ktoré môžu o klientovi veľa prezradiť.

shutterstock_1297135303.jpg
 

Komunikácia - „Komunikácia je kľúčová.“ Pri práci s ľuďmi to platí dvojnásobne. Niekedy si klienti len ťažko zvykajú na nového opatrovateľa. Je to pochopiteľné, v ich dome zrazu spolu s klientom žije aj nový človek - opatrovateľ - s jeho vlastnými zvykmi, často inej kultúry, národnosti. Kľúčovým vždy a za každých okolností zostáva komunikovať s klientom vo vzájomnej úcte a s rešpektom.

Tolerancia - Mnohých klientov okrem viacerých ochorení nadobudnutých počas aktívneho života trápia aj choroby spojené so starnutím. Môžu spôsobovať nielen fyzickú bolesť ale a aj zhoršenie psychického stavu. Preto je dôležité, aby opatrovatelia nebrali akékoľvek neobvyklé správanie klientov osobne.

Vášeň - starostlivosť o druhých by mala byť v DNA opatrovateľa. Dať na prvé miesto ostatných je jeho druhou prirodzenosťou. Treba však vždy myslieť na vyváženosť vzťahu klient - opatrovateľ v zmysle vášeň - profesionalita. Spojenie s klientom sa môže zdať dobrým nápadom, je však možné, že váš vzťah prerastie do priateľstva. To môže robiť problém ako vašej psychike, tak aj profesii.

Vzdelávanie - Dobrý opatrovateľ by si mal neustále dopĺňať svoje vedomosti a zručnosti. K najčastejším zdrojom vzdelávania je odborná literatúra, kurzy, či kontakt s kolegami.